Telefonda konuştuğunuz şeylerin reklam olarak karşınıza çıkması durumu

2018 Yılının gözde şehir efsanesi: “Yok bu olay şaka değil, benim bi’ arkadaşın başına gelmiş. Adam bi’ hafta telefonda gözlük diye konuşmuş, facebook’ta twitter’da hep gözlük reklamları çıkmaya başlamış.”

Hiç yazıyı uzatmadan; peşin peşin cevap vereyim istiyorum. iOS yada SymbianOS Google’a ait değil, ortaklığı yok. Veri alamaz. Android cihazlar da açık kaynak kod; yani herkes kodlarına erişebiliyor. Böyle bir dinleme vakası olsa; kesinlikle kokusu çıkardı.

Zaten teoriyi geçtim; pratikte de olması imkansız. Günlük 20pb (1000tb = 1pb) işlem yapan Google, sadece arama servisinin sahibi değil. Gmail, Drive, Spider, yüzlerce alt şirketi ve Play Store’a sahip. Bu kadar platformla bile günlük 20pb işlem yapan ve zaten buralardan reklam verisi toplayabilen bir firma; neden aynı veriyi günde ek olarak +1pb maliyet ile yapmak istesin?

İlgilendiğim bir olay Google’da aratmamış olmama rağmen nasıl reklam olarak karşıma çıkabiliyor?

Birkaç terim vereyim: obsesif kompulsif bozukluk mesela. Hastasınızdır, takıntılısınızdır. Gidin tedavi olun. İkinci terim: baader-meinhof fenomeni. Mesela ilkokul aşkınızı Instagram’da takip ettiniz; önümüzdeki bir hafta boyunca Instagram dışında; normal hayatınızda dahi ilkokul aşkınızla alakalı küçük ayrıntılar karşınıza çıkacak. Aslında siz, kafanızı ona yoracaksınız. Düşünmek istediğiniz bu; ama asıl olay tabiki bu da değil. Teori bunlar!

ReMarketing: aranan kan! Sizin “herhangi bir platformda” yaptığınız eylemleri; pazarlama şirketlerine yada reklam kuruluşlarına satarak; IP/Adres/Kullanıcı Hesabınıza karşı özel reklamlar çıkartabilme durumuna verilen global terim. Ürüne sahip olsanız da; artık ürünle ilgilenmediğinizi anlayana kadar ReMarketing reklamları korkulu rüyanız olmaya mahkum.

AdChoices

İşte asıl düşman! AdChoices; isminin açılımı olan -reklam çerezleri-dir. Global bir firma olan AdChoices IAB (Interactive Advertising Bureau) tarafından desteklenen bir kuruluştur. Tabiki en büyük destekçisi Google ve Facebook.

AdChoices; İsrail mantığında çalışıyor. Dünyanın birçok ülkesi İsrail’e düşmandır ama ürettikleri nedeniyle bi yandan da muhtaç. Bu yüzden internetteki “orta ve büyük ölçekli” bütün servisler; AdChoices’e veri satmak, vermek ve veri almak “zorundadır.” En azından tutunmak istiyorsa 🙂

AdChoices’in mantığı şu: Bir iPhone X almak istiyorsunuz. Google yada başka bir arama motorunda aratmadınız. Twitter’a girdiniz ve bir arkadaşınızın iPhone X kelimesi içeren bir tweet’iyle karşılaştınız; etkileşimde bulunduğunuz an Instagram, facebook, google ve benzeri platformlarda iPhone X reklamları görmeye hazır olun.

Twitter, neden Google’ın faydası olan bir şey yapsın?: Aslında sadece Twitter değil; Instagram ve Facebook’da Google için çalışıyor. Bunun karşılığında dünyanın en önemli servislerinden biri olan ve çoğunlukla doğru çalışacak Google Maps, Google Clouds gibi servislerden faydalanabiliyorlar. En büyük fayda; her zaman Google’ın ana servisi olan Arama Motoru hizmeti tabiki.

Bizim halk arasında bildiğimiz “avanta-lavanta” terimi, İnternet reklamcılığı sektöründe böyle işliyor.

2010'dan bu yana c#, PHP, Python ve JS uygulamaları geliştiriyorum. Mobil platformlar için Swift ve Java konusunda bilgi sahibiyim. Bootstrap, ionic ve Laravel frameworklerine aşinayım. Ekip çalışmasına yatkınım :)

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer